[linux] Re: over virusen onder Linux

Do Okt 11 20:12:29 CEST 2012

Aldus schreef Julien Michielsen op Thu, Oct 11, 2012 at 07:54:15PM +0200:
> [...]

Er bestaan ook programma's die Linux op root-nivo kunnen infecteren.

> Toch verbaast het mij nog steeds dat ze op een linux systeem
> kunnen draaien. Ze moeten toch de juiste permissies hebben
> om te kunnen draaien? Als gewone gebruiker mag ik toch
> helemaal niets doen in de directories waarvan ik geen lid ben?
> En ze zullen toch niet kunnen draaien als root?

Ja en? Een virus dat in je home directory kan grutten is al erg genoeg.
Vooral als $HOME/bin in je $PATH staat.

Je ziet tegenwoordig veel bedreigingen die gebruik maken van de web
browser. Dan is Linux ineens even kwetsbaar als Windows, al blijft
de schade beperkt tot je eigen bestanden.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth