[linux] Re: quota...

Ma Okt 15 14:27:16 CEST 2012

Aldus schreef Hans Paijmans op Mon, Oct 15, 2012 at 01:08:41PM +0200:

Het antwoord op de vraag die u in de titel lijkt te stellen is:
	http://www.tldp.org/HOWTO/Quota.html
Disk quota worden gebruikt om de hoeveelheid schijfruimte die een
gebruiker mag opsoeperen begrensd wordt.

> Hoi,
> er zitten weer een stel studenten U-/Li-nux te leren op mijn PC, maar

We hoeven niet uit te leggen dat dat riskant is.

> dit keer ben ik niet de docent. De nieuwe docent heeft nog niet helemaal
> door hoe je de kindertjes afhoudt van gevaarlijke dingen, zoals een
> recursie zonder eind-conditie en dat zit ik opeens met een PC die
> hartstikke dood is.

De vraag is wat de conditie van de PC precies is. In veel gevallen
herleeft een gecrashte computer door de spanning uit en weer aan te
zetten.

> Met welk programma/systeem kan ik ervoor zorgen dat er altijd de
> gelegenheid blijft in te loggen en de dolgedraaide scripts de nek om te
> draaien...?
>
> Paai

Als u geen quota gebruikt, dan zorgt Linux er evengoed voor dat gewone
gebruikers een file system niet helemaal vol schrijven, zodat er voor
root nog een beetje reservecapaciteit overblijft.

Ik zou naar ulimit en nice kijken. Daarmee kunt u uzelf een hogere
prioriteit voor de processor toekennen dan de studenten, een maximaal
aantal processen per gebruiker (tegen fork-bombs) en een maximale
hoeveelheid virtueel geheugen en stack grootte (tegen oneindige
recursie); en natuurlijk kunt u core dumps
uitschakelen.

Suc6,

Daniel

--

		People who bought this story also bought....