[linux] Re: quota...

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Ma Okt 15 19:33:18 CEST 2012

On 15-10-12 13:08, Hans Paijmans wrote:
> Hoi,
> er zitten weer een stel studenten U-/Li-nux te leren op mijn PC, maar
> dit keer ben ik niet de docent. De nieuwe docent heeft nog niet helemaal
> door hoe je de kindertjes afhoudt van gevaarlijke dingen, zoals een
> recursie zonder eind-conditie en dat zit ik opeens met een PC die
> hartstikke dood is.
>
> Met welk programma/systeem kan ik ervoor zorgen dat er altijd de
> gelegenheid blijft in te loggen en de dolgedraaide scripts de nek om te
> draaien...?

ulimit is het standaard Unix (en hier al gegeven) antwoord hier op. Als
je Linux versie voldoende recent is, dan is cgroups ook een heel
krachtige oplossing om diverse resources heel flexibel te verdelen en te
meten (je kunt je studenten tot op de Herz nauwkeurig bijhouden).
Met cgroups kun je bijvoorbeeld al je studenten beperken tot maximaal 1
CPU, of een deel daarvan. De overige processen van je systeem kunnen dan
wel over het gehele systeem beschikken, maar de ellende die je studenten
aanrichten blijft beperkt tot hun eigen CPU.