[linux] Re: Samsung ondersteunt geen printers achter linux machines

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Di Jan 15 20:14:41 CET 2013

Beste Julien

> Een aantal jaren terug heb ik een Samsung ML-1610 laser
> printer gekocht. Printer heeft het altijd goed gedaan, en was
> zonder probleem (o.a. met samsung drivers) aan te sluiten
> op mijn computer. Nu werken hun drivers niet meer onder
> linux, en ook suse yast

De printer die jij noemt, heb ik ook. Gedurende enkele jaren heb ik
net als jij de drivers van Samsung zelf gebruikt - in enkele versies
van Kubuntu in mijn geval. Maar in het afgelopen najaar kreeg ik
ineens problemen ermee. Toen heb ik de printer eerst gedeïnstalleerd,
met de bedoeling het daarna weer te installeren. Dat werkte niet - een
paar maanden kon ik de ML-1610 niet gebruiken. Maar inmiddels werk ik
op een verse installatie van Kubuntu 12.10. Die distro en
waarschijnlijk ook alle andere +Ubuntu varianten herkennen de ML-1660
zo. Ik hoef niet meer naar de site van Samsung - het bestand
"ml-1660.ppd" haal ik nu gewoon via "CUPS" of SYSTEM SETTINGS >
printers binnen. Moraal van dit verhaal: installeer een recente versie
van jouw favoriete distro, zet de printer aan en plug hem aan je PC,
en activeer je printer op één van de hierboven beschreven manieren.
Voer desnoods ook even een lsusb test uit via een terminal.

Tot zover, HG,,
Bas Roufs.
--

drs. Bas G. Roufs

Van 't Hoffstraat 1; NL - 3514 VT Utrecht

E. BasRoufs op gmail.com; Mob. +31 6 446 835 10; Tel. +31 30 785 20 40.

Open source OS: Kubuntu 12.10, see kubuntu.org .
Websites in construction: BasRoufs.eu ; Viaconsensus.nl; RainbowGathering.eu
.