[linux] Re: adsl modem als router?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Jul 1 09:04:03 CEST 2013

On Sun 30 Jun 2013, paai wrote:

> Even opnieuw: ik heb dus een Fritzbox FON WLAN 7170 ADSL modem, die in
> mijn vorige huis ook VOIP verzorgde. Ik wil opnieuw VOIP, maar mijn
> huidige Ziggo kabelmodem laat dat niet toe.
>
> De Fritzbox heeft o.a. lampjes voor fixed-line-phone en internet-phone.
> Fixed line werkt natuurlijk niet.

Waarom niet? Als je Ziggo telefonie zou hebben, dan sluit je die aan op
de PSTN aansluiting van de fritz (evt. via speciaal kabeltje, ben effe
kwijt hoe zo'n fritz het ook alweer doet).

> Ik ga het volgende doen: ik pak de Fritzbox, en verbind een van de vier
> LAN poorten met de bestaande router. Als ik het goed heb, fungeert de
> Fritzbox dan gewoon als switch. Zo te zien werkt dat, een computer die
> achter de fritzbox hangt, heeft een IP-nummer gekregen van de router die
> voor de fritzbox hangt, en heeft connectie met het internet.

Bij googlen naar "fritzbox router kabel" kom ik als een van de 1e hits
tegen: http://wiki.ip-phone-forum.de/gateways:avm:fbf:kabel
Als je geen duits spreekt, dan wil google je daar ook wel mee helpen
lijkt mij... Anders iets verder:
http://www.fritzshop.nl/technotes/voip_fritz_als_router_instellen.pdf

> Maar kan ik nu ook de VOIP functionaliteit gebruiken?Ik zie geen

Je moet de fritz wel vertellen wat z'n default gateway is, anders komt
ie niet bij z'n sip provider (standaard wil de fritz uiteraard via adsl
z'n default gateway regelen).

> internet-phone lampje op de fritzbox branden. En omdat het nu een switch
> is, kan ik ook niet op het modem inloggen, omdat hij geen eigen IP
> nummer heeft.

Onzin, vele switches laten zich managen, waarom heeft de fritz nu geen
eigen IP denk je? Gewoon 192.168.178.1 (als je de default niet ooit
aangepast heb) gebruiken, wel zorgen dat je pc ook een ip adres uit
dezelfde 192.168.178.0/24 heeft (maar hopelijk was dat wel voor de hand
liggend...)

Paul