[linux] Re: Reactie op brief Kevin aan minister Bussemaker betreffende Magister

Rutger van Sleen (NLLGG) rutger.van.sleen op nllgg.nl
Di Jul 16 22:52:31 CEST 2013

Hoi Richard,

Richard schreef op 16-07-2013 20:51:
> Kan de NLLGG hier nog van enige betekenis zijn?

Dat denk ik wel. Wanneer leden zich hier actief voor in gaan zetten,
zijn er in samenwerking met een aantal andere communities, vast wel
dingen te bereiken. Deze jonge scholier geeft in ieder geval het goede
voorbeeld.

> 'Alle Nederlandse burgers hebben het recht om zonder beperkingen deel
> te
> nemen aan het Nederlandse onderwijsbestel. Dit geldt ook voor
> gebruikers van
> vrije software.'
>
> Dit staat in recente antwoorden van kamervragen over Magister
> (leerling
> administratie / informatie / volg systeem).
> Meer informatie op:
>   http://www.webrazzies.nl/nominaties/2013/02-01-2013-schoolmaster
>   Zie commentaar op 12 juni 2013 om 08:20
>
> En de linkedin artikel[1].

Zolang overheid zich blijft verschuilen achter het 'pas-toe-en-leg-uit'
principe, hoeven we weinig uit die hoek te verwachten. Echter, hier
valt
wel wat mee te doen: "Indien de keuze van de onderwijsinstelling voor
software wordt betwist, dan kan dat via de medezeggenschapsraad van de
onderwijsinstelling, de consumentenautoriteit of de Europese commissie
voor mededinging aanhangig worden gemaakt." Als er een voorbeeldbrief
zou ontstaan waarmee ouders, leerlingen en wie daar verder mee aan mag
komen zetten bij de medezeggenschapraad, zou daar ruchtbaarheid aan
gegeven kunnen worden en zo wat instellingen wakker geschudt kunnen
worden.

Ik zie overigens dat minister Bussemaker ook een onderzoek laat
uitvoeren en dat zou wel eens zeer interessante resultaten kunnen
leveren.

Met vriendelijke groet,
Rutger