[linux] Re: [linux]

Vr Jul 19 21:40:06 CEST 2013

Aldus schreef hans rood op Tue, Jul 16, 2013 at 12:52:50AM +0200:
> Een vriend van me heeft bij Aldi een nieuwe Desktop met Win8 gekocht.
> We hebben en zonder veel moeite Kubuntu bij gezet. Alles OKAY.

Je zou hier moeilijkheden verwachten, maar een recent nummer van het
Duitse c't Magazine legt uit hoe Windows 8 en Linux (of Ubuntu) samen
een harde schijf kunnen delen met een UEFI PC.

> Daarna heeft hij de windows OS partitie verkleind om wat meer ruimte voor
> Kubuntu te hebben. Daarna  ging alles mis, draaide er alleen nog een
> life-CD of Life USB.

Als uw vriend van plan was om Windows 8 te blijven gebruiken, dan mogen
we aannemen dat hij een of beter twee goede backups heeft gemaakt.

> Herinstallatie van Windows zou bij Medion €100,- moeten kosten.

Mijn neefje doet het voor de helft. Ik neem aan dat er een goede
installatie-CD bij de PC zat (geen OEM-versie of zo).

> Tenslotte schreef hij:
>
> "Ik heb de stoute schoenen aangetrokken: Kubuntu de totale HD laten
> gebruiken bij installatie."
> "Dat gaat goed tot......fatale fout met dummy grub."
>
> Heeft iemand nog een hint voor ons? Anders dan een nieuw moederbord kopen?
> Of zou dat ook al niet meer werken:(

Dit riekt naar een software probleem, d.w.z. hardware vervangen is
vermoedelijk niet de oplossing.

Succ6,

Daniel

--

		People who bought this story also bought....