[linux] Re: [linux]

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Za Jul 20 02:42:57 CEST 2013

On 19-07-2013 21:40, Daniel von Asmuth wrote:

> Mijn neefje doet het voor de helft. Ik neem aan dat er een goede
> installatie-CD bij de PC zat (geen OEM-versie of zo).

Jij hebt zeker al lang geen windows PC of laptop meer gekocht. Dat is
vrijwel nooit het geval. Maar dat is niet erg, als je een legaal
serienummer hebt is een DVD (op CD past dat allemaal niet meer
tegenwoordig, zelfs Linux distributies worden alleen nog in uitgeklede
vorm op CD verspreid) van The Pirate Bay net zo goed. Zonder legaal
serienummer is het iets meer werk, maar dat zal dat neefje vast ook wel
weten.

Ik heb verder enige ervaring met dual boot tussen windows Vista en 7 en
Linux. Geen UEFI gezeur dus, maar wel problemen met het verkleinen van
de windows partitie. Daar heeft windows 7 tegenwoordig een ingebouwde
tool voor, maar die kan niet alles verplaatsen en windows 7 zet iets dat
standaard niet verplaatsbaar is (ik meen swapfile of herstelinfo of zo)
nu juist aan het einde van de partitie (om fragmentatie te voorkomen
denk ik). Ik heb toen met Perfect Disk onder windows de zaak opgeschoven
waarna het verkleinen van de partitie goed ging.

Verder zijn er wel eens problemen omdat windows en Linux fdisk het niet
altijd met elkaar eens zijn over waar een partitie nou precies begint,
als je beide door elkaar gebruikt kan dat dus vervelende problemen
geven. Gezien de eigengereidheid van windows zou ik in zo'n geval onder
windows de schijf partitioneren, Linux kan daar mee overweg en omgekeerd
is dat niet altijd zo.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html