[linux] Re: Ubuntu 64 bits?

Do Jul 25 19:28:43 CEST 2013

Aldus schreef Aljo 'Ubuntu' Wijnands op Thu, Jul 25, 2013 at 06:45:56PM +0200:
> Ik heb een 64 bits Windows 7 machine, en ik vroeg mij af of ik daar een
> Ubuntu 64 bits op moet installeren of dat een 32 bits Ubuntu 12.04 ook
> goed is.

Van Bill Gates hoeft het niet. Linus Torvalds zegt ook niet dat het
moet, maar hij adviseert Linux, bijvoorbeeld Debian of Fedora. De NLLGG
adviseerde vroeger Pardus en heeft eens een eigen distributie gebouwd.

Ik neem aan dat u een 'Wintel PC' hebt met wat we de x86_64 architectuur
noemen. Dit is een samenraapsel van 16-bits, 32-bits en 64-bits
onderdelen, compatibel met uw oude 8-bits code. De perikelen rond
Windows 8 en UEFI zijn hier reeds besproken, maar als u Windows 7 hebt,
dan kunt u gewoon een '32-bits' (x86) of '64-bits' (x86_64), maar geen
64-bits (i64) OS op installeren dat het BIOS gebruikt om te booten.

Een '64-bit' Linux ondersteunt ook 32-bits applicaties. Ik heb zelfs een
complete 32-bits Red Hat gedraaid op een 64-bits kernel in een chroot.
Ik adviseer een 64-bits kernel als uw applicaties meer dan 2 GB geheugen
nodig hebben; met een 32-bits kernel zou je nog 64 GB RAM kunnen
adresseren, maar een enkel proces blijft beperkt tot de 32-bits virtuele
adresruimte. Als het om Windows gaat dan adviseren we al eerder om een
32-bits versie te kiezen in verband met compatibiliteit met oude software,
bijv. drivers.

> Hoe kom ik aan een Ubuntu 64 bit iso image?
>
> Aljo_

Als je per se Ubuntu wilt gebruiken, dan weet je waar je het kunt vinden.
	  ftp://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/ubuntu-releases/12.04.2

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....