[linux] Re: Ubuntu 64 bits?

Do Jul 25 21:29:07 CEST 2013

Aldus schreef paai op Thu, Jul 25, 2013 at 07:42:22PM +0200:

> Mijn ervaring is dat 64 bit toch wat minder stabiel en
> uitgekristalliseerd is. Vooral met drivers kwam ik problemen tegen.
> Disclaimer: ik heb al een jaar gete 64-bits meer gedraaid, misschien is
> er iets veranderd...

Ik heb van 2005 en 2009 met Red Hat Enterprise Linux 3 en 4 gewerkt en
om redenen van software die enkel in 32-bits werd geleverd op zowel de
32-bits als de 64-bits versies en we zagen wel eens met een probleem met
een driver, maar geen verschil tussen de 32- en 64-bits uitvoering. De
meeste kernel drivers zijn geschreven in C-code, die niet afhankelijk is
van de onderliggende processor.  Linus Torvalds stapte halverwege de
jaren negentig op een 64-bits Alpha processor, terwijl de Windows 2000
versie voor de Alpha werd geannuleerd na ruzie tussen Dec en Microsoft.
SCO werkte samen met IBM aan een Unix voor de Itanium, maar dat project
flopte, en sindsdien is de SCO Group verwikkeld in een rechtszaak tegen
Big Blue (maar intussen zijn ze wel failliet gegaan).

Het grootste probleem dat ik heb meegemaakt was het programma Adobe Type
Manager dat niet op een 64-bits Windows Vista wilde draaien... omdat het
16-bits code uit de tijd van Windows 3.1 was.

64-bits Intel programma's zijn over het algemeen wat langer dan die in
32-bits, waardoor de tijd die de processor nodig heeft om de instructies
uit het hoofdgeheugen te laden wel eens een half procent langer kan zijn
in 64-bits mode, wat wordt gecompenseerd door snellere verwerking van
64-bits integers.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....