[linux] Re: een vraagje om advies

meine trialero op gmx.com
Zo Jun 2 20:51:38 CEST 2013

> Momenteel voel ik het meest voor xfce, maar ik sta open voor suggesties.

ik heb een tijd Gnome2 en Gnome3 gebruikt (Fedora) en Cinnamon (Mint 13). G3 is best een mooie DE, maar idd met veel toeters en bellen. Cinnamon is mooi, maar in de Mint versie mis ik de tweakability om met het toetsenbord te werken. XFCE is een mooie middenweg.

na ervaring op mijn notebook ben ik voor mijn #1 Linux box op LXDE over gegaan. LXDE is basic, snel, geen fratsen en heel goed met het toetsenbord te bedienen.

standaard programma's voor LXDE zijn soms even wennen. zo is Gxine niet OOTB de makkelijkste speler om .wmv en MP3 af te spelen, maar er zijn goede how2's hoe je dat werkend krijgt. mogelijk werken die codecs wel standaard onder *buntu etc.

los van je DE kan je natuurlijk ieder programma installeren als je dat wil, maar light blijven is wel fun!

met Gnome3 heb ik wel meerdere DE's naast elkaar geprobeerd. in GDM kan je dan per gebruiker voor iedere sessie aangeven welke DE je wil gebruiken. de softare wordt wel een beetje een bende (meerdere filemanagers enzo), maar als test is dat niet zo erg. eerst je bestande systeem als proeftuin gebruiken en dan een echte installatie doen ;-)

cheers,

--
//meine