[linux] Re: Iemand een hp notebook met uefi overmachtigd voor linux installatie?

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Vr Nov 22 21:17:12 CET 2013

On 11/22/13 22:01, meine wrote:
> en als je imstalleert met secure boot/UEFI gewoon aan? we even controleren, maar mogelijk kan openSUSE hier al wel mee omgaan.
>
> verder voor de techies onder ons handig als je de laatste regels uit het opstartscherm geeft omdat daar de clue in kan staan waarom je laptop niet boot.
>
> mijn laatste gedachte is dat je een nvidia grafische kaart hebt waarvoor je aparte software moet installeren. doe ik dat op mijn Fedora box niet dan blijft ie ook hangen in een zwart scherm omdat het grafische deel door de ontbrekende nvidia drivers niet start.
> --
> [...]
Dank je voor jouw antwoord.
Betreffende het eerste punt: ik denk dat dit eenrichtingsverkeer is:
haal je secure boot/UEFI
ervan af, dan ben en blijf je het kwijt. Ik kan het dus niet meer aanzetten.
Het tweede punt over de opstartregels: dat was een scherm vol, en ik
denk niet dat het een
seconde lang in beeld is geweest. Ook het indrukken van Pause had geen
effect.
Over de grafische kaart: denkelijk is dat juist. Maar om drivers te
installeren zal ik eerst
linux moeten installeren, en daarvoor zal ik eerst de boot/UEFI de baas
moeten worden.
En daar ging deze vraag over ;-)
Julien
--