[linux] Re: [linuxwg] internetbankieren

Johan Swenker johan.swenker op xs4all.nl
Zo Nov 24 13:09:36 CET 2013

> Teletekst van zondag 24 nov 10:13 meldt het volgende:

Dit item was ook op Kassa afgelopen zaterdag:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/hoe-kan-je-veilig-internetbankieren/speel/1/
Daar zit ook een link in naar de voorwaarden zelf.

Heel interessant om van de hoogleraar internetbeveiliging, van Eeten, te horen
dat de 5 eisen van de banken mi of meer per definitie overtreden zijn
als je schade oploopt door internetbankieren.

Verder (het was wat verstopt in het interview), is het aan de bank om
aan te tonen dat je grof nalatig geweest bent. Per definitie zou je
grof nalatig zijn als je tegen een van de 5 regels gezondigd hebt. En
gelukkig protesteerde van Eeten ook tegen die onzin.

> "Per 1 januari 2014 gelden voor alle particuliere klanten van
> Nederlandse banken dezelfde veiligheidsregels voor internetbankieren. De
> Consumentenbond en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben die
> regels samen opgesteld.
> (...)
> Alle apparaten voor online bankieren moeten beveiligingssoftware
> bevatten.
> (...)"
>
> Wat moet ik me daarbij voorstellen voor het werken onder Linux? Bestaat
> er "beveiligingssoftware" voor Linux, of voor aparte distros?

Gewoon overschakelen op papier.

> Dick Kampman
> dkampman op xs4all.nl

Groeten Johan