[linux] Re: internetbankieren

Hein van Dijk dijkvan op hccnet.nl
Zo Nov 24 11:10:24 CET 2013

op 24-11-13 10:39, dick kampman schreef:
> Teletekst van zondag 24 nov 10:13 meldt het volgende:
>
> "Per 1 januari 2014 gelden voor alle particuliere klanten van
> Nederlandse banken dezelfde veiligheidsregels voor internetbankieren. De
> Consumentenbond en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben die
> regels samen opgesteld.
> (...)
> Alle apparaten voor online bankieren moeten beveiligingssoftware
> bevatten.
> (...)"
>
> Wat moet ik me daarbij voorstellen voor het werken onder Linux? Bestaat
> [...]
Die bestaat.
Wil je weten hoe de firewall is ingesteld: sudo iptables -L
Snap je dat niet dan kun je een grafische interface installeren. Zoek
daarvoor met fire in je pakketbeheerder
Voor een virusscanner: zoek met virus in je pakketbeheerder.
De virusscanner zal voor Jan met de KorteAchternaam draaien en je pc wat
trager maken.

Met een scriptje zou je superveilig kunnen internetten:
clamav (()) && iptables ((houdt alles tegen behalve verkeer (aantal
ip-nummers) van en naar mijn bank)) && ((browser die je alleen voor
bankieren gebruikt)) ((argument: mijn bank)) && iptables ((standaard))
Andere superveilige mogelijkheid: 2de Linux op aparte partitie of usb-stick.

Met IDeal moet je iptables ((houdt alles tegen behalve verkeer (aantal
ip-nummers) van en naar mijn bank)) apart draaien.

Hein van Dijk
Tip: http://www.nllgg.nl/boeken/e-cocon