[linux] Re: internetbankieren

Hans Paijmans j.j.paijmans op gmail.com
Ma Nov 25 09:19:08 CET 2013

On 11/25/2013 01:01 AM, Guus Snijders wrote:
> Op 24 nov. 2013 16:43 schreef "Terence Theijn" <terence op theijn.nl> het
> volgende:
> [Internetbankieren, pc beveiliging, bestuur nllgg]
>
> Nou, /stel/ dat er vanuit de nllgg [1] inderdaad overleg kan komen met de
> banken over deze voorwaarden. Als daar heldere eisen uit kunnen komen, zie
> ik wel voor me dat we dat als vereniging iets in kunnen betekenen.
>
> Stel dat de banken een virusscanner verplicht stellen; volstaat het dan om
> clamav via een cronjob regelmatig te laten scannen? Of zelfs een scan
> voordat er op de bank wordt ingelogd?
> [...]

Zo is dat. En ik ben ook heel erg ge"interesseerd in de vraag of het er
uiteindelijk op uit gaat draaien dat een Linuxgebruiker a priori "fout"
is als er iets onduidelijks met zijn bankrekening gebeurt - ook al heeft
hij aan de voorwaarden van virusscanner e.d. voldaan. Uit gesprekken en
email uitwisseling met mijn eigen bank (AbnAmro) kreeg ik sterk die indruk.

Ik kreeg trouwens ook sterk de indruk dat men van toeten nog blazen wist
en daarom aan de veilige kant (voor de bank dan) ging zitten met hun
antwoorden.

Als er nllgg-leden zijn met een goede juridische verzekering, dan zouden
ze al bij voorbaat daar aan kunnen kloppen met de vraag of ze als
Linuxgebruiker extra moeilijkheden kunnen verwachten als er ooit iets
mis gaat...

eh.. heeft de nllgg als vereniging een rechtsbijstandsverzekering? En
kan het bestuur de bovenstaande vraag aan ze voorleggen?

Paai

Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI       013-4662693
Thuis: Houwenberg 2A, 5985 PE Grashoek (L)          077 888 05 77
http://paai.uvt.nl     http://paijmans.net          GSM: +31 621 961 083