[linux] Re: internetbankieren

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Ma Nov 25 01:01:39 CET 2013

Op 24 nov. 2013 16:43 schreef "Terence Theijn" <terence op theijn.nl> het
volgende:

> Pff ieder jaar weer hetzfde gezeu
[Internetbankieren, pc beveiliging, bestuur nllgg]

Nou, /stel/ dat er vanuit de nllgg [1] inderdaad overleg kan komen met de
banken over deze voorwaarden. Als daar heldere eisen uit kunnen komen, zie
ik wel voor me dat we dat als vereniging iets in kunnen betekenen.

Stel dat de banken een virusscanner verplicht stellen; volstaat het dan om
clamav via een cronjob regelmatig te laten scannen? Of zelfs een scan
voordat er op de bank wordt ingelogd?
Of moet er meer gebeuren als selinux/apparmor/hids/iptables  enz?

Ik hou het maar even breed, maar als ze een standaard eisenpakket kunnen
neerleggen, dan wordt het al een stuk gemakkelijker om vragen te
beantwoorden.

Een personal firewall bijvoorbeeld kan leuk zijn, maar als die alleen
inkomende verbindingen checkt (achter een NAT router), dan is diens nut al
beperkt.

Ik denk dat dergelijke vragen vanuit een organisatie als de nllgg (of
nluug) meer indruk zullen maken dan van individuele klanten.

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf de voorwaarden nog niet heb
bekeken. Misschien zijn die al helder genoeg om er een FAQ voor te maken en
op de website te plaatsen.

[1]bestuur en/of leden. Zolang het maar uit naam van de vereniging is.

just my €0.02

mvg, Guus