[linux] Re: autostart vmware

Do Nov 28 16:08:40 CET 2013

Aldus schreef paai op Thu, Nov 28, 2013 at 03:32:54PM +0100:
> Hoi,
> ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom sommige programmas bij het
> starten van (k)ubuntu nou wel op de desktop starten en welke niet.
>
> Wat ik wil bereiken is dat de PC na het starten van een normale,
> grafische host Linux automatisch in een venster VMplayer start met een
> oudere linux distributie.
>
> Iemand?
>
> Paai

Misschien is Vmware ES-XI een betere keus. De Linux-based Hypervisor
start op het 'bare metal' en boot distributies naar keuze....

Ik neem aan dat u weet hoe u de PC (BIOS, UEFI) moet instellen zodat die
automatisch het OS naar keuze opstart. Linux start in run level 2/3
alleen de console of in run level 5 ook de Display Manager. Wat ik niet
zo snel weet is hoe je Linux automatisch laat inloggen als user 'paai'
of 'gast'...

Het antwoord op uw vraag is sterk afhankelijk van welke distributie en
Window Manager u gebruikt. Het meest generieke antwoord is om te zoeken
naar een file xinitrc (in /usr/X11R6/.... of /etc/X11/.... of een file
.xinitrc in de home directory van de gebruiker in kwestie. Op dit doosje
staat in xinitrc niet meer dan 'exec /etc/X11/Xsession $*' Het Xsession
script zoekt dan naar $HOME/.desktop om de WindowManager te bepalen,
maar het 'sourcet' ook alle scriptjes in /etc/X11/xinit.d en
vervolgens $HOME/.xsession of $HOME/.Xclients. Het advies is dus om
programma's die u automatisch wilt opstarten (na de window manager)
in één van die files te starten (met een '&' achter het commando )....

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....