[linux] Re: Fwd: sudo apt-get install -f-probleem

meine trialero op gmx.com
Wo Sep 4 00:15:08 CEST 2013

> Geen ruimte meer over op apparaat

heb een tijdje geleden iets gehad dat hier op lijkt. /var/cache en /var/log hadden een paar idioot grote bestanden die ervoor zorgden dat er te weinig schijfruimte overbleef voor installatie van nieuwe software. er stond in /var/log een messages file van meer dan een GB. toen ik die via de filemanager (als root) had gewist was het probleem nog niet verholpen--ik moest ook de root-trash legen.

met de onderstaande commando's (via FedoraForum.org) heb ik gezocht op omvang van directories en zo de boosdoener opgespoord. gelijk ook de hele /var/cache geleegd.

# df -h
output used and free space on volumes

# du -xhd
scan sizes of sub-directories on that partition, only display 1 levels worth of information summarized; rerun deeper into dir-tree for larger as-should-be dirs

! deleting files as root in GUI doesn't empty the Trash!

# rm -rf [non empty /path/directory name to be flushed]
use with EXTREME CARE since this flushes all

--
//meine