[linux] Re: Dringend advies nodig

Ma Sep 30 10:46:11 CEST 2013

Aldus schreef Bas Roufs op Mon, Sep 30, 2013 at 03:16:12AM +0200:
> Beste allemaal,
> Op 1 van de laptops waarop ik werk met Kubuntu 13.04 kan ik mijn normale
> gebruikersprofiel niet meer binnen. Mogelijjke reden: er ging iets mis met
> Firefox, waardoor het systeem is vastgelopen en ik daardoor niks anders kan
> doen dan de stekker eruit trekken. Meestal lost het probleem zich in zulke
> situaties na 1 restart direct weer op. Maar nu loopt het systeem telkens
> vast direct na de start. Ik kan daardoor niks meer doen en niet meer bij
> mijn gegevens. Een week geleden heb ik de laatste backup gemaakt, dus ik
> [...]

Ubuntu heeft een Live-CD; het is van belang om met je live-cd op te
starten en dan een kopie te maken van je harde schijf met 'dd' naar tape
of een andere harde schijf.

Daarna doe je wat je altijd doet, zoals 'fsck' van je harde schijf. Als
dat slaagt kun je de schijf mounten en uitzoeken wat de oorzaaak van je
probleem was en het systeem repareren.

Voor Linux geldt hetzelfde advies als voor Windows: gebruikersgegevens
bewaar je beter op een file server dan op een laptop.

Suc6,

Daniel

--

		People who bought this story also bought....