[linux] Re: resolutie 4:3 na new hardware upgrade

Gerald Sprik g.sprik op hccnet.nl
Do Aug 21 13:26:21 CEST 2014

Op zondag 17 augustus 2014 15:06:36 schreef Aljo ´ubuntu´ Wijnands:

> 1) Ik heb met ´lspci´ gezien dat de grafische kaart klopt. NVIDIA
> GEFORCE GT 610
> 2) Er is een X server driver geïnstalleerd, maar ik vraag me af of die
> functioneert.
> 3) Ik heb een Linux driver voor NVIDIA gedownload, maar die kon ik niet
> installeren omdat het me niet lukte de X server driver te stoppen.
> 4) Als ik opstart in recovery mode heb ik een hogere resolutie.
> 5) xrandr doet niets krijg dan een foutmelding over GAMMA nog iets.
>
> Kan iemand mij vertellen hoe nu verder?
>
> BVD, Aljo_

Ik zou de distributie opnieuw installeren. Dat gaat sneller en gemakkelijker
dan al dat uitzoeken wat er precies fout zit (alhoewel dat wel leerzaam is).

Het voordeel van een verse installatie is dat meteen de juiste driver voor je
grafische kaart geinstalleerd wordt en juist ingesteld wordt. In dit geval de
nouveau driver (xserver-xorg-video-nouveau).

Volgende stap is dan het scherm in te stellen op de gewenste resolutie.
Waarschijnlijk gebeurt dat ook al automatisch tijdens de installatie, anders
kan je dat achteraf doen via systeeminstellingen.

Als de nouveau driver niet goed werkt, dan kun je in Ubuntu via
systeeminstellingen - extra stuurprogramma's het "niet vrije
stuurprogramma van NVIDIA" installeren.