[linux] Re: geen wlan gevonden met Debian 7.7

Wo Dec 3 20:45:45 CET 2014

Aldus schreef Fred op Wed, Dec 03, 2014 at 07:21:32PM +0100:
> Ik heb net de installatie van Debian 7.7.0 (gedeeltelijk) voltooit. Met
> deze installatie heb ik mijn windows 8 partitie ook overschreven en
> hiermee een mogelijkheid om te achterhalen welke hardware er in deze
> laptop zit.
> De gedeeltelijke installatie slaat in het bijzonder op het feit dat er
> geen wlan is geinstalleerd en ik ook niet weet welke hardware hiervoor
> in de laptop (Lenovo flex 2-14) zit.

U zou toch mogen weten of uw laptop wel of geen WiFi hardware bevat. Nu
vragen we ons af waarop u uw conclusie baseert. In feite zou het
commando '/sbin/iwconfig' de nodige informatie moeten geven als de
benodigde kernel modules zijn geladen. Als uw Linux geen iwconfig
commando heeft, dan kunt u het betreffende pakket laden, dat op mijn
distro 'wirless-tools' heet.

Er zijn tools waarmee Linux een lijst van de geïnstalleerde hardware
laat zien (dat wil nog niet zeggen dat er ook drivers voor zijn
geïnstalleerd), hiervan is 'lspci' een veel gebruikte, net als 'lsusb'.

De volgende regel wijst bijvoorbeeld op de aanwezigheid van WiFi
hardware.

10:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG [Golan] Network Connection (rev 02)

Behalve de driver kan het zijn dat u ook firmware moet downloaden en
installeren.

Suc6,

Daniel

--

		People who bought this story also bought....