[linux] Re: geen wlan gevonden met Debian 7.7

Kees Theunissen C.J.Theunissen op differ.nl
Wo Dec 3 20:56:56 CET 2014

On Wed, 3 Dec 2014, Fred wrote:

>Ik heb net de installatie van Debian 7.7.0 (gedeeltelijk) voltooit. Met
>deze installatie heb ik mijn windows 8 partitie ook overschreven en
>hiermee een mogelijkheid om te achterhalen welke hardware er in deze
>laptop zit.
>De gedeeltelijke installatie slaat in het bijzonder op het feit dat er
>geen wlan is geinstalleerd en ik ook niet weet welke hardware hiervoor
>in de laptop (Lenovo flex 2-14) zit.
>

>Wie kan deze newbie vertellen hoe nu te handelen..?

Met "lspci" kan je een listing opvragen van devices die op de
pci bus zijn aangesloten.

Bij mijn werkstation (zonder wireless) geeft dat:

kees op pcict9:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82975X Memory Controller Hub
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82975X PCI Express Root Port
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation NM10/ICH7 Family High Definition Audio Controller (rev 01)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation NM10/ICH7 Family PCI Express Port 1 (rev 01)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 82801GR/GH/GHM (ICH7 Family) PCI Express Port 5 (rev 01)
[ ... ]
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation G86 [Quadro NVS 290] (rev a1)
04:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5754 Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)
05:05.0 SCSI storage controller: LSI Logic / Symbios Logic 53c810 (rev 12)

Je kan met lspci de optie -v geven voor "verbose" output.
Combineer dat met -s en het nummer uit de eerste kolom van de beknopte
lspci uitput om de de device te selecteren waarvan je uitgebreidere
gegevens wilt zien. Bijvoorbeeld voor mijn ethernet controller:

kees op pcict9:~$ lspci -v -s 04:00.0
04:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5754 Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)
	Subsystem: Dell Precision 390
	Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 46
	Memory at ebef0000 (64-bit, non-prefetchable) [size=64K]
	Expansion ROM at <ignored> [disabled]
	Capabilities: <access denied>
	Kernel driver in use: tg3
	Kernel modules: tg3

Afhankelijk van je wireless device moet je misschien nog extra firmware
installeren. Maar dat is de volgende stap. Eerst maar eens zien wat je
hebt.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen, Systeem- en netwerkbeheerder,   Tel: 030-6096724
Dutch Institute For Fundamental Energy Research (DIFFER)