[linux] Re: GNU en Android: source code?

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Vr Dec 19 17:52:53 CET 2014

On 19-12-2014 11:17, Hans Paijmans wrote:

> Zoals bekend draait Android op een Linux platform. Betekent dat niet dat
> tenminste een deel van de Android source ter beschikking van de
> gebruiker moet staan?

Ja. Het open source deel wordt meestal aangeduidt met AOSP (Android Open
Source Platform. Helaas is het beleid van Google om veel nieuwe
functionaliteit niet in AOSP te implementeren maar in de Play Services,
die closed source zijn. Dit om deze functionaliteit te kunnen upgraden
ook als fabrikanten geen nieuwe Android versie voor een bepaald toestel
meer uitbrengen.

> Dito voor andere apparaten die op Linux of een
> Linuxderivaat draaien.

In het verleden hebben fabrikanten van consumentenrouters e.d. zich daar
nog wel eens niets van aangetrokken. Er zijn meen ik zelfs rechtszaken
over geweest.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html