[linux] Seagate Expansion 2TB USB3-disk doet Ubuntu bevriezen

Eric de Hont eric op hobiho.nl
Zo Dec 28 00:55:44 CET 2014

Vorige week een leuke 2TB USB 3.0 disk gekocht bij MediaMarkt voor een
leuke prijs.
"Seagate Expansion Portable 2 TB USB 3.0", €89.
2,5 inch, voeding via USB-poort.

Probleem: als ik hem aansluit op de USB3-poort van mijn
desktop-kontjoeper dan zie ik in de syslog van Ubuntu dat hij de
hardware, zelfs de fabrikant, van de hardware herkent, hij roept het
disk-id (/dev/sdj, als ik me goed herinner) en dan 'bevriest' Linux.
Alleen het indrukken van de reset-knop of de power-knop krijgt dan weer
beweging in de zaak. Meerdere keren geprobeerd, bootrecord van de disk
afgegooid, opnieuw geformatteerd, diverse filesystemen (FAT, NTFS,
EXT4), etc.

Sluit ik de disk aan op een USB2-poort, dan is er niks aan de hand en
kan ik alles met de disk doen waar disks voor bedoeld zijn.
Luks-encrypted filesystem aangemaakt, desktop-computer gebackupt en de
disk meegenomen op vakantie.

Het punt is: als je zo'n grote schijf hebt wil je het snelheidsvoordeel
van UBS3 benutten, dus dat moet gewoon werken.

Ik heb al meerdere USB3-disks die gewoon lekker snel werken met
(Ubuntu-) Linux, maar dan moet je weer een adapter meeslepen...

In Windows 7 werkt alles gewoon naar behoren, dus we hebben niet te
maken met een of ander bizar hardwareconflict.

Mijn vraag aan jullie is: wat is de way to go om de incompatibitileit
van deze disk met Linux aan te melden bij Ubuntu of de hogere linuxgoden?

Nu ik dit zo getikt heb bedenk ik me dat het misschien ook handig is om
de disk eens aan te spreken vanaf een Linux Live-disk, om uit te sluiten
dat het een specifiek Ubuntu-probleem is, of misschien zelfs een
probleem dat ik wild rondschoppend in /etc zelf heb veroorzaakt. Zou
zomaar kunnen.

Ik laat het resultaat nog weten.

--
Groeten,