[linux] Re: draadloze router probleem

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Feb 20 11:03:14 CET 2014

On Thu 20 Feb 2014, Hans Paijmans wrote:

> In de kelder staat een draadloze router van Ziggo. Daar hangen de hele
> dag Ipads, tablets en laptops aan. En een paar andere routers, voor
> werkkamer en schuur. Geen probleem.

Bedoel je access points, of echt routers? Zodat clients die daarmee
connecten in een ander IP range zitten dan clients die rechtstreeks
tegen de ziggo router aan kletsen?  Ik hoop dan wel dat je die een
andere ESSID gegeven heb...
Je kunt beter die extra "routers" gewoon als access point instellen, en
dan "none voor WAN connection instellen, DHCP server enz. uitzetten,
en de link naar de ziggo router in een van de LAN ports prikken.

> Mijn Android telefoon wil opeens niet meer connecten. Signaal-tekentje
> geeft goede verbinding aan, maar verder nada en na een tijdje connect
> hij in arre moede maar aan een andere router in huis.

Als je overal dezelfde wifi naam hebt (ESSID dus) dan denkt je telefoon
dat ie een andere access point kan pikken en dan gewoon verder kan, dus
met z'n oude IP adres voor zover de lease niet verlopen is. Als ie
echter in een andere subnet terecht komt, dan gaat dat niet goed...

> En nou het gekke: diezelfde telefoon wil weer wel connecten met andere
> draadloze routers.

Tja, die heten ook anders.

Paul