[linux] Re: Fedora 20 continued

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Za Jan 4 14:41:51 CET 2014

On 2014-01-04 12:50, Frederik Vos wrote:
> De hoeveelheid bugreports zegt niet noodzakelijkerwijs iets over het
> aantal echte bugs of over de stabiliteit.

De manier waari ze afgewerkt worden des te meer.
De prioriteit daarbij idem.

> Wat betreft keuzes die gemaakt worden: systemd is een zegen,

systemd was buggy toen het geforceerd naard e users werd gebracht.
simpele zaken als versleutelde swap deden het voorheen prima maar
moesten meerdere problemen doorsorstelen voordat e.e.a. werkte en er van
de vemreende snelheidsverbetering van systemd genoten kon worden. (meer
dan een jaar geduurd!)
systemd wordt inmiddels veel meer dan alleen een init-vervanger, een
soort franksteins zwitsers zakmes met functies die er niet thuishoren en
dan ook nog zo geimplementeerd zijn dat ze absurd ruisend logging
veroorzaken zonder daaderkelijk iets te melden.

> maar wennen is t wel ... of het nu meteen niet unix-alike is, das maar
> de vraag, want wie definieert dat.

De historie. Voldoende voorbeelden van, ook nu nog.

> Bovendien: soms neem je afstand van
> zaken omdat het echt vooruitgang is.

Je begrijpt wat ik bedoel.

> Networkmanager: tja ik vloek er
> ook wel eens op, maar zeker in virtuele/cloud omgevingen onmisbaar aan
> het worden.

De developer bezwoer dat verbinding met variabele MAC-adressen niet
bestonden terwijl zo'n voorbeeld toch echt op mijn desktop stond. Een
instellign waarbij IK de baas was en niet NM nog eens het werk van udev
over deed was onmogelijk.

> En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Hier idem.

> Of het mijn favoriete distro is weet ik nog niet zo,

Toen e.e.a. nog RedHat nummerzoveel heette was het degelijker dan nu.

Men gaat momenteel te snel, wil te veel en vergeet hoe zaken in elkaar
horen te steken bij een unix systeem. Men heeft verkeerde prioriteiten
waardoor de gebruiker minder gediend wordt dan mogelijk is.
Zo komen halve produkten bij de gebruiker terecht en inderdaan één à
twee releases later werkt het dan wel, maar dat is een jaar verder.

Udo