[linux] Re: Fedora 20 continued

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Zo Jan 5 12:00:10 CET 2014

On 2014-01-05 11:30, Alexander Volovics wrote:

> Wat is tegenwoordig nog 'Unix'. Wil jij je hele leven blijven
> klieren met SysVinit sripts?

Laten we beginnen met de logging: alles dubbel (starting bla, started
bla, etc) is leuk bij opstarten maar daarna moet het weg, dus ook bij
cron-imiterende systemd-zut. Onmogelijk dat vlot te fixen beweerde men. (!)
Dan de .xsession-errors inhoud die nu door nog steeds niet gefixte
oorzaken in /var/log/messages wordt gedumpt.
Daarna systemd die in messages logt over sessies zonder dat er
toegevoegde waarde is, zonder dat 't daar hoort.

Log alleen bij opstarten en daarna als er iets mis gaat of als het echt
belangrijk is.

> Systemd + journalctl een nog grotere!

Wat is de toegevoegde waarde van journalctl boven less/grep/etc?
Alles is een file, weet je wel?
Omdat dingen kunnen zijn ze niet altijd in alle opzichten beter.

> Networkmanager werkt
> op het ogenblik goed

De bug met de usb-ethernet devices met wisselend mac adres is bij mijn
weten niet gefixt; inderdaad werkt NM fijn op dozen met één interface.

> Wat is tegenwoordig nog een PC? Een soort docking station voor
> telefoon, tablet, enz. Voor velen binnenkort een curiosum.
> Ik zou zeggen: met de tijd meegaan.

Juist daar ging NM dus mank. Het gooide interfaces door elkaar.
Omdat NM udev's werk over wil doen en omdat er één interface bij zat met
wisselend MAC adres ging NM de mist in en zette het ip-nummer van ppp1
op eth0. (lang leve de logica)
Ook als ik aangaf dat ik er voor koos om een intereface te bedienen
leidde NM een eigen leven.
Contact met een developer via bugzilla levert een weinig begrijpend
persoon op, zelfs niet over het punt dat ik toch echt de baas moet zijn
over mijn hardware.
En dus werkten de aloude scripts van de network service beter dan NM. (!)

Udo