[linux] Re: sdd om snel te starten?

Vr Jan 17 13:16:00 CET 2014

Aldus schreef Marc Verhaar op Fri, Jan 17, 2014 at 11:51:02AM +0100:
> Ik zit hier zelf ook aan te denken maar ik ga toch voor een raptor van WD: een snelle schijf (10k rpm) met zeer lage accesstime.
> Vooral dat laatste zorgt voor een fijne ervaring met booten en starten van programma's en je hoeft dan niet moeilijk te doen met het verplaatsen van swap en tmp-bestanden om zo min mogelijk writes te hebben.
>
> Marc Verhaar
>
> Verzonden vanaf een Android telefoon.
>
> Paul Slootman <paul+nospam op wurtel.net> wrote:

> [...]

Als u kortere opstarttijden wenst dan kunt u dat bereiken met
- een Linux BIOS
- een distro met systemd of upstart (i.p.v. init)
- een lichtgewicht window manager (bijv. LXDE i.p.v. KDE)
- de tijd die de boot manager pauzeert inkorten

Als u een workload heeft met veel random disc I/O en niet te veel
writes, dan scheelt een goede enterprise SDD een stuk. De snelste
modellen maken geen gebruik van SAS of FC, maar worden direkt in
de PCIe bus gestoken.

De Raptor van WD wordt niet meer gemaakt - eventueel hebben ze een model
dat Velociraptor heet - 10K RPM is echt iets uit het tijdperk van de Eerste
Golfoorlog (de dinosauriƫrs hadden nog geen SATAN schijven). Het snelste
model van WD zou de 'Xe' moeten zijn, maar weinig info over de snelheid.
http://www.wdc.com/wdproducts/library/SpecSheet/ENG/2879-771429.pdf

Ietsje vlotter is de Savvio serie van Seagate.
http://www.seagate.com/files/www-content/product-content/savvio-fam/enterprise-performance-15k-hdd/savvio-15k-4/en-gb/docs/enterprise-performance-15k-hdd-ds1797-1-1307gb.pdf

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		The Internet is running in safe mode
		Error checking enabled on all communications