[linux] Zelf een initramfs creëren

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Zo Jan 19 20:21:16 CET 2014

Voor collega 's die dit al eens gedaan hebben. Is niet eenvoudig!!

Ik probeer zelf een usb opstart disk te maken. Niet met een distributie,
maar van scratch. Maak op een USB stick de partities aan. Installeer een
bootloader en mbr. Zet de i686 rt kernel in de boot directory van root.

Maak vervolgens op root de directory's & devices aan. Plaats de lib's en
bin's, etc, etc. Bin's zijn der maar een paar. Ik gebruik namelijk
busybox. Blijft de stick lekker klein. Controleer met ldd dependencies.

Wat nodig is in een initramfs gezet, een init aangemaakt, met cpio
ingepakt en bestand in boot zetten. Pas grub.cfg aan en klaar.

Er staan best wel veel voorbeelden op internet.

Nu loop ik tegen een probleem op, als ik dit systeem boot. Om de juiste
kernel modules te laden gebruik ik depmod -a. Maar het commando geeft
aan dat de modules.dep en modules.buildin bestanden ontbreken. Hmmm.

Blijkbaar zitten deze bestanden niet in de bin tree waar ik deze vandaan
gehaald heb. Of dacht je alles van source in elkaar gezet had?

Met welk commando's maak je deze twee bestanden alsnog aan?

Veel geleerd vandaag. We gaan niet over een dag ijs.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel