[linux] Re: weigerende opstart/setup van virtualbox

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Ma Jan 20 13:24:28 CET 2014

Julien,

Op 20-01-14 12:32, Julien Michielsen schreef:
> [...]

Dit lijkt me nog steeds het eigenlijke probleem. Ergens zijn de rechten
omgezet van deze file of de bovenliggende folders. Ik heb ergens een
voorbeeld gelezen van de installatie van Flashplayer die deze truc uithaalt.

Hiervandaan de volgende tip:
http://www.linux-pages.com/2011/03/how-to-get-virtualbox-running/

    An error which may happen after you have successfully installed
    Virtual Box and are now booting up one of your virtual machines and
    which looks like this:
    —————————————————
    Failed to open a session for the virtual machine WinXP.
    Failed to load VMMR0.r0 (VERR_SUPLIB_OWNER_NOT_ROOT).Unknown error
    creating VM (VERR_SUPLIB_OWNER_NOT_ROOT)
    Details:

    Result Code: NS_ERROR_FAILURE (0×80004005)
    Component: Console
    Interface: IConsole {515e8e8d-f932-4d8e-9f32-79a52aead882}
    —————————————————

    This is a permission-related error – the following directories must
    be owned by root.root:
    /opt
    /usr
    /usr/lib

    Make sure they are and if necessary fix the issues, e.g.:
    $ sudo chown root.root /usr/lib

Let op: Het zomaar wisselen van de user van dit soort folders is niet
zonder gevaar. Maar je zou wel kunnen kijken naar verkeerde eigenaars.
Helaas ben ik zo beroerd in de find syntax dat ik je niet kan vertellen
hoe dat netjes te dpen, maar via je eigen ls truc kan dat best.

Dit lijkt mij een afleidende kwestie.

Peter