[linux] Re: weigerende opstart/setup van virtualbox

Ma Jan 20 18:43:54 CET 2014

Aldus schreef Peter Vollebregt op Mon, Jan 20, 2014 at 01:24:28PM +0100:

> Dit lijkt me nog steeds het eigenlijke probleem. Ergens zijn de rechten
> omgezet van deze file of de bovenliggende folders. Ik heb ergens een
> voorbeeld gelezen van de installatie van Flashplayer die deze truc uithaalt.

Ik heb het eens op WikiPedia nagezocht. Het blijkt dat Multics het
eerste OS was dat een hiërarchische directory-structuur had, al snel
nagevolgd door Unix, Digital (VMS) en MS-DOS. Andere besturingssytemen
kenden ook directories en files, zoals CP/M, ook al kenden ze geen
subdirectories. Een synoniem voor 'directory' is 'catalog', maar nooit
in Unix of Windows.

Het woord 'folder' (dossiermap) schijnt ooit gebruikt te zijn door de Apple
Lisa en MacIntosh. Die hadden een Grafische User Interface die 'finder'
werd genoemd - te vergelijken met de 'file manager' van Windows, waarin
'icons' (pictogrammen) werden gebruikt om files voor te stellen en je
ook icons had die meerdere files en folders konden representeren. Apple
had maar één directory, dus je kon geen twee files met dezelfde naam hebben.
In de 'program manager' van Windows had je icons die programma's
voorstelden en 'groups' die meerdere programma's en groepen konden
bevatten - later is de program manager vervangen door het 'start menu'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Folder_(computing)

Het kan nog gekker: Windows (slap aftreksel van Apple, draaiend op DOS,
wat een slap aftreksel van PDP-11 was, opgeleukt met Unix features) kent al
jaren static libraries en Windows NT (bedoeld als micro-kernel OS,
geïnspireerd door VMS, met features van Apple, Unix, OS/2, DOS en Windows) kent
'dynamic link libraries', die vergelijkbaar zijn met onze 'shared libaries'.
Nu kent Windows 2008 ook 'libraries' die kennelijk een ander concept aanduiden.
Iemand enig idee wat dat kan zijn?

> Dit lijkt mij een afleidende kwestie.
>
> Peter

Hasta la Vista,

Daniel

--

		People who bought this story also bought....