[linux] Re: /-partitie vol, apt-get purge linux-headers-3.2.0-40* weigert

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Zo Jun 15 21:17:10 CEST 2014

On Sun 15 Jun 2014, Johan Wevers wrote:

> Dat heet gewoonlijk hot swappable.

Eh, nee.
Er wordt niks geswapt, waarom zou het dan hot swappable heten?
Volgens mij heb je nog steeds niet door waar het om gaat:

The resize2fs program will resize ext2, ext3, or ext4 file systems.  It
can  be  used  to enlarge or shrink an unmounted file system located on
device.  If the filesystem is mounted, it can be  used  to  expand  the
size  of  the  mounted filesystem, assuming the kernel supports on-line
resizing.  (As of this writing, the Linux 2.6 kernel  supports  on-line
resize for filesystems mounted using ext3 and ext4.).

On-line resize dus.

En de aparte /usr was bedoeld voor het read-only kunnen gebruiken van
/usr en dan zo mogelijk ook nog over NFS gedeeld over meerdere clients.

Ik gebruik ook aparte filesystems voor aparte doeleinden, bv. een
dreambox filesystem met XFS voor opnemen van programma's over NFS,
XFS is uitermate geschikt voor grote files; maar ik zou XFS niet willen
gebruiken voor mijn root filesystem, na wat nare ervaringen in het
verleden met veel kleine bestanden die ook nog vaak aangepast werden.

Paul