[linux] Re: Hoe komt het dat je bij Linux meestal makkelijk van distro kunt wisselen? was: Re: Re: ib2013

jjge jjge op xs4all.nl
Zo Mrt 16 21:00:36 CET 2014

On 16.03.2014 20:10, Martijn van Oosterhout wrote:
> Idd. Ik volg deze thread met stijgende verbazing. Ik zie een persoon
> waarbij het niet werkt, anderen die zeggen dat het wel werkt.  Ik zie
> geen strace output, geen tcpdump, geen core dump, helemaal niks.  Voor
> zover ik kan zien is een netwerk probleem niet eens uitgesloten.
>
> Voordat men besluit dat het de schuld is van de belastingdienst zou ik
> toch wel eerst willen uitsluiten dat het een configuratie probleem is
> bij een gebruiker.
>
> Mvg,
Even voor de goede orde: ik woon in Duitsland, en heb dus een speciale
versie voor "expats". De belasting treft nou eenmaal iedereen, ... ;-(
Behalve het probleem met dat scrolldinges, dat ik al jaren heb, is het
me altijd nog zonder moeilijkheden gelukt, en ik hoop maar, dat het dit
jaar niet anders zal zijn.

Dat het de schuld van de Belastingdienst zou zijn, is dan ook niet mijn
conclusie; het zou me zelfs niet verbazen als daar meer interesse in
Linux bestaat, dan hier bekend is. Het enige echte bezwaar mijnerzijds
tegen de belastingdienst zijn de belastingen.

Maar het verbaast me dus inderdaad wel eens dat het soms zo lastig lijkt
te zijn om een applicatie van Linux distro te laten switchen. Terwijl de
kernel --vrijwel altijd-- identiek is; de libraries ook niet zouden
mogen verschillen; en wat is er nog meer? De bestandsstuctuur is, dacht
ik, ook al redelijk uniform, dat is ooit ook wel eens anders geweest...

Zoals ik al zei: we zijn zo gewend (door M$) dat elke versie zijn eigen
toeters en bellen heeft, uiteraard incompatibel, dat we bijna zouden
vergeten dat we dat bij Open Source zelf kunnen bepalen, dan wel in
kaart brengen.

En dat het helemaal niet moeilijk zou behoren te zijn, om van distro te
wisselen.

-- joop gerritse Mühlenstrasse 11 Kalkar-Wissel (DE)