[linux] Re: email op VPS

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Mrt 25 11:25:57 CET 2014

On Mon 24 Mar 2014, Aljo 'Ubuntu' Wijnands wrote:

> Ik heb een Virtual Private Server die draait op Ubuntu 12.04.
> Ik heb als domeinnaam: aljo.net
> Als ik email wil ontvangen bijvoorbeeld op info op aljo.net
> Dan moet ik waarschijnlijk een programma installeren.
>
> Kan iemand mij vertellen hoe dit moet, een eigen mailserver.

Hmmm....
Op zich kan ik wel toejuichen dat men zelf hun mail wilt afhandelen,
maar als je al begint met "waarschijnlijk moet ik een programma
installeren" dan krijg ik het idee dat je er heel weinig verstand van
hebt. Het risico is dan groot dat je een open relay configureert als je
niet echt weet wat je aan het doen bent, en dus al snel misbruikt wordt
om spam te versturen met als resultaat dat je of snel afgesloten wordt,
of dat je een flinke rekening krijgt.

Ik zou willen voorstellen dat je begint met een mail server (MTA, mail
transport agent) te installeren op je desktop die alleen maar doorstuurt
naar je provider, en die dus alleen mail vanaf de lokale machine
accepteert. Als dat gewoon werkt, dan zou je de config kunnen aanpassen
zodat ook andere pc's in je lokale netwerk via dat systeem naar buiten
kunnen mailen. Dan praten we weer verder :-)

> Is het mogelijk om SPAM of virusfilters te gebruiken?

Ja

> Is dit moeilijk?

niet als je weet wat je aan het doen bent, net als met zoveel dingen.
Voor iemand die er nog niets vanaf weet, is er flink wat te leren als je
het echt goed wilt doen.

Paul