[linux] Re: Newbie problemen met Samba

Zo Nov 30 22:34:55 CET 2014

Aldus schreef Rob Hendriks op Sun, Nov 30, 2014 at 05:35:03PM +0100:
> Newbe problemen, Lubuntu 14.04 op oude pentium4, boot van ssd, 2e schijf
> voor data. Die kan ik vanuit windows 7 niet benaderen, geen rechten.
> Bootschijf lukt wel. Ander probleem is hoe ik een Apple timecapsule kan
> benaderen. Ik zie die wel, maar ook hier geen rechten.
> Rob

Misschien niet duidelijk geweest, oude Pentium 4 met Lubuntu 14.04 op
ssd
geinstalleerd. Werkt prima. Kan met een windows 7 pc die ssd benaderen
en
bestanden kopieren. 2e schijf in die machine ook met ext4 wordt door
windows 7 gezien maar ik kan er geen bestanden naar kopieren.
De rechten staan bij samba open voor iedereen.

--

Wees zo vriendelijk om een onderwerp binnen één thread te houden.

Het was wellicht onhandig om het OS, waar u sporadisch de schijf moet
benaderen op een snelle SSD schijf te zettten, terwijl uw PC wordt
afgeremd door de langzame schijf waar de veelgebruikte data op staan.

Als u een probleem met Samba heeft, dan is het raadzaam om hier uw
smb.conf bestand mede te delen. Met Samba kan een 'client' uw schijven
niet zien (gebruik daarvoor röntgenstralen:-) maar de shares, dat zijn
gedeelde directories (in Windows zijn directories, folders en libraries
dingen die op elkaar lijken, maar niet hetzelfde zijn).

Het eerste wat ik probleer is om vanaf de Linux server zelf toegang tot
de lokale Samba shares te krijgen en daarna vanaf een andere Linux of
Windows PC.

Geef a.u.b. precies aan hoe u vanaf Windows de Samba server probeert te
benaderen en welke reacties u krijgt. Raadpleeg ook de log files op de
Samba server.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....