[linux] Re: Newbie problemen met Samba

Zo Nov 30 23:10:34 CET 2014

Aldus schreef Daniel C. von Asmuth op Sun, Nov 30, 2014 at 10:34:55PM +0100:
> Aldus schreef Rob Hendriks op Sun, Nov 30, 2014 at 05:35:03PM +0100:
>
> Misschien niet duidelijk geweest, oude Pentium 4 met Lubuntu 14.04 op
> ssd
> geinstalleerd. Werkt prima. Kan met een windows 7 pc die ssd benaderen
> en
> bestanden kopieren. 2e schijf in die machine ook met ext4 wordt door
> windows 7 gezien maar ik kan er geen bestanden naar kopieren.
> De rechten staan bij samba open voor iedereen.

Het klinkt erg onveilig om iedereen toegang tot al uw bestanden te
geven, maar dat maakt het wel gemakkelijker. Verder nemen we aan dat u
de Samba server opnieuw hebt gestart na de laatste wijziging in de
configuratie en dat u de wachtwoorden voor de Samba accounts goed hebt
ingesteld. We merken op dat de Samba accounts niet overeen hoeven te
komen met de normale accounts van uw  Linux acccounts; u kunt ze beter
als Windows accounts beschouwen. De server moet echter wel een OS
account gebruiken om de harde schijf te lezen of schrijven.

De tweede opmerking is dat toegang via Samba ingewikkelder is dan
toegang tot de lokale harde schijf. Er zijn een aantal hordes:
- hardware-matige toegang. U zult naar een CD-ROM disc nooit kunnen
  schrijven en een harde schijf kan een schrijfbeveiliging hebben.
- een Linux file system kan met de read-only optie gemount zijn zodat
  de kernel schrijftoegang weigert.
- de Samba server moet toegangsrechten hebben tot de gedeelde bestanden
  en directories. Controleer de Unix permissies en evt. ACLs en SELinux.
- de Samba server is geconfigureerd om wel of niet bepaalde gebruikers
  toegang te verlenen tot bepaalde files.
- de Windows client kan een gebruiker wel of niet toestaan om Samba
  shares te benaderen (minder waarschijnlijk).
- het is ook niet zo waarschijnlijk dat een netwerk firewall uw toegang
  selectief blokkeert.

Goedenacht,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....