[linux] Re: niet compilerend systeem (32/64 bits conflict)

Wo Okt 1 23:01:22 CEST 2014

Aldus schreef Johan Wevers op Wed, Oct 01, 2014 at 09:30:22PM +0200:

> Kann gcc niet crosscompilen naar 64 bit op een 32 bit machine? Ik weet
> dat de officiele builds van gnupg zelfs crosspcompilen naar een windows
> executable op een Linux buildmachine.

Vast wel: je zou de source van de compiler die 64-bits output genereert
moeten compileren met de default compiler die er een executable van
maakt die op een 32-bits OS draait. Een Windows executable lijkt me
niet zo moeilijk als je een Intel PC hebt, want daar draaien de
meeste windozen op. (Windows gebruikt dacht-ik het COFF formaat i.p.v.
het ELF of a.out formaat dat we onder Linux gebruiken).

Maar: het bouwen van de Linux kernel zal je problemen opleveren.
Trouwens: mijn ex-collega probeerde tevergeefs op een 32-bit
RHEL om RPM pakketten te maken met daarin 64-bit code (alleen inpakken -
niets compileren) en ik kon met een 32-bit OS op de 64-bit kernel
alle pakketten bouwen - behalve de 32-bits kernel).

Ik hoop dat Julien gewoon een 32-bit kernel maakt of een 64-bits Linux
installeert: dat lijkt me een stuk 1-voudiger.

Buona sera,

Daniel

--

		People who bought this story also bought....