[linux] Re: Bezetting netwerk

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Okt 7 11:55:55 CEST 2014

On Tue 07 Oct 2014, Hans Paijmans wrote:

> 192.168.178.13 fritzbox router die als switch is geconfigureerd, met wifi
> 192.168.178.15 linux client achter de fritzbox
> 192.168.178.25 linux client en internetserver achter de fritzbox met
> portforwarding via 192.168.178.1

> verder gegeven lokaal druk verkeer tussen bijvoorbeeld 192.168.178.15 en
> 192.168.178.25
>
> belast dan dat drukke verkeer het hele 192.168.178 netwerk inclusief
> wifi? Of alleen het bedraade netwerk? Of alleen de drie direct betrokken
> machines (fritzbox, client 15 en server 25)?

Dat laatste.
Da's het verschil tussen een switch en een hub.
Een switch leert aan welke poorten welke devices aangesloten zijn
(eigenlijk: welke MAC adressen op welke poorten zitten), en weet dat
verkeer voor een bepaald device alleen naar de overeenkomstige poort
gestuurd moet worden.

Als een host A een andere host B wil bereiken, dan moet die host A ook
eerst leren welk MAC adres host B heeft. Dat gebeurt met een ARP request
wat wel naar alle aangesloten hosts gestuurd wordt. De aangesproken host
stuurt dan antwoord "dat ben ik, ik heb MAC adres zoveel". Daarna stuurt
host A pakketjes bestemd naar MAC adres zoveel en de switch sluist dat
dan alleen naar die poort waar host B op zit.

> Ik zou verwachten het hele netwerk, maar ik heb geen idee waarom ik dat
> denk :-)

Als het over wifi gaat dan heeft wel alle via wifi aangesloten apparaten
daar last van, omdat je met een shared medium te maken heeft (als de
een aan het praten is dan moeten de rest even stil zijn).

Paul