[linux] Re: Bezetting netwerk

Jurgen Goedbloed jurgen op albatros.xs4all.nl
Di Okt 7 12:13:33 CEST 2014

Hoi Hans,

> 192.168.178.1 kabelmodem met router en wifi
> 192.168.178.13 fritzbox router die als switch is geconfigureerd, met wifi
> 192.168.178.15 linux client achter de fritzbox
> 192.168.178.25 linux client en internetserver achter de fritzbox met
> portforwarding via 192.168.178.1
> 192.168.178.xx hele rij wifi clients aan de fritzbox en de kabelmodem
>
> verder gegeven lokaal druk verkeer tussen bijvoorbeeld 192.168.178.15 en
> 192.168.178.25
>
> belast dan dat drukke verkeer het hele 192.168.178 netwerk inclusief
> [...]

Zolang de drie hosts via een kabel zijn aangesloten op een switch,
hebben de overige apparaten geen last van het netwerkverkeer.

Een switch waarop apparaten via UTP kabels zijn aangesloten, zorgt er
voor dat de data pakketjes alleen naar het apparaat worden gestuurd waar
het pakketje naar toe moet. Lees de eerste paragrafen van het wikipedia
artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Switch_%28hardware%29

Vroeger bouwden we netwerken met hubs. Toen werd elk data pakketje naar
alle aangesloten apparaten verstuurd. Tegenwoordig zijn hubs erg
verouderd en in apparaten als de Fritzbox en je kabelmodem met router
zitten switches.

Het geldt nog wel voor het wifi netwerk: Het wifi radiokanaal is een
gedeeld medium; als een van de drukke hosts via wifi is verbonden,
hebben alle andere apparaten op dit wifi netwerk er 'last' van, omdat de
frequentie veelvuldig bezet is.

De enige potentiele 'bottleneck' die ik zie is het kabeltje tussen de
kabelmodem en de fritzbox. Daar moet al het verkeer tussen het internet
en de linux clients+internet server overheen. Andere clients die op de
fritzbox zitten kunnen hier last van hebben als deze lijn vol zit.

Dit is wel een vereenvoudigd verhaal. In de praktijk heb je ook te maken
met de capaciteit van de switch en bepaalde typen verkeer (zoals
multicast), maar ik denk dat dat in jouw situatie niet het geval is,
maar daarvoor zouden we moeten weten welk verkeer de drukke machines
genereren.

Gegroet,
Jurgen.