[linux] Re: Bezetting netwerk

Di Okt 7 13:23:59 CEST 2014

Aldus schreef Hans Paijmans op Tue, Oct 07, 2014 at 11:36:07AM +0200:
> Een vraag: gegeven een netwerk als volgt:
>
> 192.168.178.1 kabelmodem met router en wifi
> 192.168.178.13 fritzbox router die als switch is geconfigureerd, met wifi
> 192.168.178.15 linux client achter de fritzbox
> 192.168.178.25 linux client en internetserver achter de fritzbox met
> portforwarding via 192.168.178.1
> 192.168.178.xx hele rij wifi clients aan de fritzbox en de kabelmodem
>
> verder gegeven lokaal druk verkeer tussen bijvoorbeeld 192.168.178.15 en
> 192.168.178.25
>
> belast dan dat drukke verkeer het hele 192.168.178 netwerk inclusief
> [...]

We doen maar gewoon van 'de meeste stemmen gelden'.

Het eerste dat u in de gaten dient te houden is de bandbreedte van de
verschillende netwerken. In veel gevallen is de verbinding met het
Internet de traagste en maakt de rest weinig uit. U vermeldt echter
expliciet druk verkeer tussen lokale apparaten onderling.

Als u moderne apparatuur hebt, dan kunt u met de Ethernet kabels 1 Gb/s
(of zelfs meer) halen en is de WiFi een stuk langzamer. U hebt twee
Access Points. Om te voorkomen dat die elkaar in de weg zitten kunt u
ze configureren in verschillende netwerken (ESSID) die verschillende
kanalen (frekwenties) gebruiken.

De Fritzbox draait op Linux en werkt als bridge: dus meer als een hub
dan een switch, en het kabelmodem dito. Ik denk dus dat de apparaten
in uw LAN elkaars verkeer over zich heen krijgen: u kunt het testen
met een programma als tcpdump of wireshark.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		People who bought this story also bought....