[linux] Re: hostnamen

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Di Okt 14 09:33:50 CEST 2014

On Tue, 2014-10-14 at 09:02 +0200, Hans Paijmans wrote:
> hoi,
> bij het beschouwen van de routers in mijn netwerk valt het me op dat
> sommige clients worden aangegeven met hun IP-nummer en anderen met hun
> hostname. In het bijzonder heb ik twee linux computers met (op ip-nummer
> en hostname na) precies dezelfde netwerk configuratie, maar de ene wordt
> bij naam en de andere bij nummer genoemd, hoewel ze allebei een
> /etc/hostname hebben.
> Dito voor de android, windows en macOS devices.
> Op welke manier kan ik in ieder geval de linuxbakken dwingen zich met
> hun hostname  presenteren?

Hans,

Ik heb me hier ook wel eens over verbaasd. Kan het zijn dat een linux
device wat op dhcp staat, wel de juiste hostname heeft? Ik denk namelijk
dat het meer een router ding is, dan dat het een setting op je linux
device is. Althans die conclusie trok ik. Soms kan je in de router namen
van je devices aanpassen. Alles hangt samen met het mac adres.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel