[linux] hostnamen

Hans Paijmans j.j.paijmans op gmail.com
Di Okt 14 09:02:35 CEST 2014

hoi,
bij het beschouwen van de routers in mijn netwerk valt het me op dat
sommige clients worden aangegeven met hun IP-nummer en anderen met hun
hostname. In het bijzonder heb ik twee linux computers met (op ip-nummer
en hostname na) precies dezelfde netwerk configuratie, maar de ene wordt
bij naam en de andere bij nummer genoemd, hoewel ze allebei een
/etc/hostname hebben.
Dito voor de android, windows en macOS devices.
Op welke manier kan ik in ieder geval de linuxbakken dwingen zich met
hun hostname  presenteren?

--
Dr. J.J. Paijmans
Thuis: Houwenberg 2A, 5985 PE Grashoek (L)          077 888 05 77