[linux] Re: router als switch?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Jan 16 15:53:28 CET 2015

On Fri 16 Jan 2015, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Zo'n dom apparaatje noemen we een 'hub'. U kunt meerdere apparaten in uw

Nee, dat noemen we een switch.

Een hub is niet meer dan een aaneenknoping van alle switchpoortjes, dus
wat via de ene poort naar binnenkomt wordt naar alle andere poortjes
doorgestuurd. Een switch is wat slimmer, die leert welke MAC adressen
aan welk poortje hangt, en stuurt alleen die pakketjes naar zo'n poortje
als het voor de overeenkomstige MAC adres bestemd is. Broadcast packets
gaan uiteraard wel overal naartoe.

> netwerk aan elkaar koppelen via de LAN poorten en een cross-cable
> gebruiken om de twee hubs te verbinden. Omdat u geen routing gebruikt

Volgens mij is er de laatste decennium geen switch of netwerk adapter
meer gemaakt die niet auto MDI-X is, dus die zelf een cross maakt indien
nodig. Ik heb nog wel een echte cross cable liggen, maar heb die dus al
ongeveer zo lang niet nodig gehad.

Daarnaast _kun_ je met gigabit ethernet niet eens een cross cable
gebruiken.

> (destijds heb ik een goede switch aangeschaft en de elektricien de
> verschillende kamers netjes laten bekabelen.)

Dat is natuurlijk de beste oplossing. Ikzelf heb in de meterkast waar
"het internet" binnenkomt een firewall / gateway systeem, een switch
voor de diverse apparaten daar en een kabel naar de computer kamer.
In de computer kamer weer een 8-ports switch die weer o.a. een kabel
richting woonkamer (tv meubel) gaat, waar ik een access point ("router")
heb met openwrt waarbij alle 5 de poortjes in hetzelfde netwerk hangen.

Er zitten ook nog VLANs over/tussenin maar daar zal ik maar niet op
ingaan nu :-)

Paul