[linux] Re: PC ethernet als bridge?

Eric de Hont eric op hobiho.nl
Ma Jul 6 16:13:04 CEST 2015

Ik vermoed dat jouw router helemaal niet wakker ligt van "unauthorized
switches". Staat daar iets over in de documentatie van dat ding? Komt op
mij over als iets dat je in high-end apparatuur vindt.

Ik heb zelf ooit ook eens met zoiets als dit gestoeid met ook grote
problemen. Eh... Uitdagingen.

Mijn probleem was dat ik niet door had dat na het opzetten van een
bridge eth0 en eth1 onbruikbaar zijn en ook geen IP-adres meer hebben
(als je het goed geconfigureerd hebt).

Indien de verbinding met de server via eth0 loopt is het dus logisch dat
de verbinding wegvalt.

Je moet er voor zorgen dat alle netwerkverkeer na het opzetten van de
bridge via br0 loopt, en dan is dus transparant of je fysiek via eth0 of
eth1 gaat, precies wat je wilt.

Je hebt dus wel een moment waarop je de tak waar je op zit afzaagt.
Doorgaans los je dit op door de configuratie in te stellen en dan te
rebooten, zodat de wijzigingen tijdens de boot worden uitgevoerd, en je
machine opkomt met br0.

Groeten,

Eric de Hont