[linux] Re: hostnames

Zo Mrt 15 20:46:15 CET 2015

Aldus schreef paai op Sun, Mar 15, 2015 at 08:05:21PM +0100:

> Zat er ook een antwoord bij?
>
> --
> J.J. Paijmans

Er waren wel 7 reakties op uw vraag.

De eerste gedachte is natuurlijk of de vraag van enig belang is. Het
apparaat zou uw verkeer gewoon moeten doorgeven. Mijn Fritzbox heeft
de mogelijkheid om de hostnaam met de hand in te voeren.

Mijn 'like' gaat naar het antwoord van Micha op
https://lists.nllgg.nl/archive/?go=/linux/2014-10/14924
Als u een DHCP server gebruikt, dan kunt u de Linux dhcp client
configureren om de hostname mee te zenden. Het resultaat hangt ook af
van de vraag of de modem als DHCP server is ingezet of een nadere
machine.

De volgende stap is de vertaling van host namen naar IP adressen. Gaat
dat via een statische hosts tabel, een DNS server of anders (bijv. NIS
of LDAP)? Als er een DNS server is, staan de host namen dan in de zone
file en werken de reverse lookups ook? Welke host doet dan dienst als
DNS name server? Als dat niet de modem is, kunt u de modem configureren
om uw eigen DNS server te raadplegen i.p.v. die van uw provider of
Google.

Good evening Grashoek,

Daniel,
Domstad.