[linux] Re: hostnames

Zo Mrt 15 22:10:39 CET 2015

Aldus schreef paai op Sun, Mar 15, 2015 at 09:27:08PM +0100:

> Ten eerste: de adressen zijn statisch, dus de dhcp-derver deelt er geen
> adressen voor uit.
> Ten tweede: alledrie de linuxmachines zijn identiek geconfigureerd (op
> het IPadres na natuurlijk). Toch laat maar een van de drie zijn hostname
> zien in de lijst van de router

Als de adressen op de host statisch zijn geconfigureerd en de routes
ook, dan hoeft de host zich niet aan te melden bij de modem of
anderszins bekend te zijn.

Mocht u toch host names willen zien en die niet met de hand willen
invoeren, dan kunt u naar de DNS instelling kijken. In mijn netwerk is
een lokale DNS server aktief, maar de modem kent die niet en gebruikt
hem dus ook niet. Welke DNS server gebruiken de hosts in uw lokale
netwerk? Welke DNS server gebruikt de modem?  De eerste test is een
DNS forward en reverse lookup te doen met de namen & adressen van de
Linux machines op één van de Linux dozen. De tweede test is dito,
maar nu op de modem (mits u daarop met SSH of Telnet kunt inloggen of
dat er een web interface is met een dergelijke functionaliteit).

De vraag hierbij is of alle hosts in uw lokale netwerk in DNS terug te
vinden zijn.

Uw modem kan eventueel nog andere functies hebben, zoals UPnP of SMB of
SNMP. Controleer die dan ook.

Welterusten,

Daniel