[linux] Re: sendmail masquerading maar niet voor lokaal LAN

Kees Theunissen C.J.Theunissen op differ.nl
Za Mrt 21 10:37:38 CET 2015

On Sat, 21 Mar 2015, Udo van den Heuvel wrote:

>Ook vond ik MASQUERADE_EXCEPTION die inderdaad de genoemde host in class
>N zet maar toch nog gewoon door masquerade laat behandelen.
>In de cf staat: class N: domains that should not be converted to $M
>Ik begrijp het kennelijk niet goed genoeg?

Typisch gebruik van masquerading is iets als:

  MASQUERADE_AS(`jouw.domein')
  MASQUERADE_DOMAIN(`jouw.domein')
  FEATURE(`masquerade_entire_domain')

Dat zorgt er voor dat adressen als
  user op eenhost.jouw.domein
en
  user op anderehost.jouw.domein
worden herschreven als
  user op jouw.domein

Met MASQUERADE_EXCEPTION kan je uitzonderingen definieren zodat
bijvoorbeeld een adres als
  user op specialhost.jouw.domein
niet wordt herschreven.

Maar jij wilt een ander soort uitzondering als ik je goed begrijp.
Voor mail die naar buiten gaat wil je masquerading inschakelen
(waarschijnlijk zonder uitzonderingen), maar voor mail die
je op je LAN rond stuurt wil je masquerading compleet uitschakelen.

En daarvoor moet je een speciale mailer maken waar de hele
masquerading uit is gesloopt.

In de mailer definities worden met "S=..." en "R=..." rewriting
rulesets gespecificeerd voor "sender address rewriting" en "recipient
address rewriting". Kopien van die betreffende rulesets moeten zodanig
worden gemodificeerd dat ze de de rulesets waar de feitelijke
masquerading plaats vindt niet meer aanroepen.

En voor aflevering op je LAN moet je een mailer selecteren met een
aangepaste "S=..." en "R=..." specificatie die bovengenoemde
gemodificeerde rulesets gebruikt.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen, Systeem- en netwerkbeheerder,   Tel: 030-6096724
Dutch Institute For Fundamental Energy Research (DIFFER)