[linux] Re: switch user

Eric de Hont eric op hobiho.nl
Wo Sep 2 11:01:15 CEST 2015

Op 01-09-15 om 22:04 schreef Fred:

> Capslock is het inderdaad niet.
> Ik had voor dit doel ook een eenvoudige test gebruiker aangemaakt met een even eenvoudig password.
> Op mijn zoektocht naar een oplossing las ik iemand met hetzelfde probleem.
> Hier was het probleem dat 'hij' als gebruiker niet tot de group 'wheel' behoorde.
> Ik probeerde deze oplossing, maar blijkt dat ik die group niet heb.
>
> Ik behoor echter wel tot de group 'sudo'

Je kunt eventueel de group wheel gewoon aanmaken en jezelf daaraan
toevoegen. (Maar denk dat dat niet meer nodig is, nu je het met sudo doet.)

Een ander punt: je hebt het steeds over su gebruiker, je wilt echter
waarschijnlijk su - gebruiker doen, dan krijg je een echte loginsessie
en spring je ook over naar de directory van gebruiker.

Voor sudo su gebruiker geldt hetzelfde: sudo su - gebruiker.

Probeer voor de grap ook eens: sudo login gebruiker.

Ziet er (getest op Ubuntu) net weer anders uit.

Groeten,
Eric