[linux] Re: Cybercrime: digitale gijzeling

meine trialero op gmx.com
Zo Sep 27 18:27:15 CEST 2015

> De cybercriminelen worden steeds professioneler en als ze je browser
> naar een imitatie van de web site van je bank sturen, dan zal die als
> twee drupppels water op het origineel lijken. Je loopt met Linux ook
> een risico op besmetting van je browser. Denken dat je oplettend bent
> en malware op tijd zal herkennen is ook een risicovolle houding.

mee eens. 'ignorance is no excuse', maar desondanks iets om aan te doen.
beseffen dat denken en handelen t5wee verschillende grootheden zijn...

wordt oa ook aangeraden om belangrijke url's altijd zelf en steeds weer
opnieuw in te typen. de history van je browser helpt je dan wel --
https://www.rabobank.nl/ is direct herkenbaar.

grootste probleem ivm malware is naar mijn idee het toenemende gebruik
van HTML mail. snel even je mails wegwerken maakt 'trigger happy'.
bekend is dat managers -- hoe hoger hoe beter -- met fake linkedin
uitnodigingen zijn te vangen. 'ja graag' 'doe maar, al weet ik niet wie
je bent'. honger naar die +1000 mark op je profiel. en ondertussen had
je niet gezien welke .cn url's er achter die mail hingen en ben je de
klos. of je bedrijf, omdat op de één of andere rare manier de mailserver
toch aan het scada systeem hangt (laatst aangetoond bij een Duits
hoogovenbedrijf).

ben blij dat dit soort awareness mijn werk is, heb voorlopig nog wel
wat te doen ;-)
--

//meine