[linux] Re: Probleem met installeren keyboard-configuration

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Apr 20 15:54:00 CEST 2016

On Wed 20 Apr 2016, Jordy Deweer wrote:

> Ik moet toegeven dat ik iets gedaan heb wat niet altijd zo wordt
> aangeraden, maar toch heb ik het gedaan. Dit vanwege de pakketen die op
> de Debian 8 release te oud zijn voor wat ik ermee moet doen.

Je hebt dus NIET gedaan wat ik aangeraden heb...

> [...]
> een ding loopt mis!
> als ik sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade uitvoer, dan krijg ik
> op een gegeven moment een helppagina die ik gewoon met q weg kreeg, maar
> niet kort daarna kwam de melding:
>
> update-rc.d: error: insserv rejected the script header
> dpkg: fout bij verwerken van archief
> /var/cache/apt/archives/keyboard-configuration_1.141_all.deb (--unpack):
>   subproces nieuw pre-installation script gaf een foutwaarde 1 terug
> Fouten gevonden tijdens verwerken van:
>   /var/cache/apt/archives/keyboard-configuration_1.141_all.deb

Welke versie van keyboard-configuration had/heb je?
dpkg -l keyboard-configuration  geeft die info. Misschien is het zinvol
om een bug report in te dienen hierover zodat anderen er niet tegenaan
lopen. Overigens heb ik zelf gewoon versie 1.141 draaien en heb er geen
problemen mee gehad.

De nieuwe versie keyboard-configuration probeert de oude
/etc/init.d/keyboard-configuration en /etc/init.d/console-setup rc*.d
links te verwijderen, en dat mislukt. Heb je wellicht ooit zelf iets in
die init.d scripts aangepast?

Je kunt dat zelf doen:

rm -f /etc/rc*.d/???keyboard-configuration /etc/rc*.d/???console-setup

en daarna gewoon de init.d scripts zelf ook:

rm -f /etc/init.d/keyboard-configuration /etc/init.d/console-setup

Hierna zou apt-get verder moeten gaan.
Overigens zou je "apt-get dist-upgrade" moeten doen, omdat je de
distributie (release dus) aan het upgraden ben.

Overigens gaat met zo'n melding je systeem echt niet stuk hoor.
Dat gebeurt pas als je iets forceert met apt-get terwijl apt-get je
waarschuwt (of "y" doet als ie aangeeft dat er tig packages verwijderd
gaan worden).

Paul